Zeppelin- & Garnisonsmuseum Tønder

Museet har åbent lørdage og søndage mellem kl. 10 og kl. 15, fra maj til og med oktober.

Det britiske luftangreb

Tønders Zeppelin-base var i hele den 1. verdenskrig en torn i øjet på britterne.
Først i sommeren 1918 var britterne klar til at sætte et afgørende angreb ind imod Tønder-basen.
Problemet havde indtil da været flyenes rækkevidde; der var for langt fra England til Tønder.
Dette løste englænderne ved at bygge verdens første egentlige hangarskib, "H.M.S. Furious", der både havde et start- og et landings-dæk. Man havde også fået et fly, der kunne klare opgaven, nemlig den et-motorede jager Sopwith Camel. Se øjenvidne beretningen fra den engelske pilot, Walter Albert Yeulett.

Den 18. juli afgik H.M.S. Furious fra England med kurs mod den danske kyst, ombord var de syv fly, der skulle foretage angrebet. Desuden havde hangar-skibet 17 eskortefartøjer som beskyttelse.

Den 19. juli kl 03.04 påbegyndtes verdenshistoriens første hangarskib-bårne luftangreb mod landmål
( mod Tønder Zeppelin-basen ).
Der var 150 km til Tønder fra hangarskibet, og der var således ikke benzin nok på flyene til at returnere, de måtte efter bombe-togtet nødlande i det krigs-neutrale Danmark.

Klokken 04.35 faldt den første af ialt fem bomber på TOSKA . I hallen var på dette tidspunkt L-54 og L-60. Disse udbrændte totalt og røgen stod tyk op af bombehullerne i TOSKA’s tag.

Bortset fra hullerne i taget og røgskader var TOSKA udskadt.
TOBIAS-hallen ramtes af to bomber, og i Tønder by faldt en vildfaren bombe på Markedspladsen.

Således sluttede Tønders æra som Zeppelin-base den 19. juli 1918.