Zeppelin- & Garnisonsmuseum Tønder

Museet har åbent lørdage og søndage mellem kl. 11 og kl. 16, fra den 1. maj til og med den 30. oktober.

Sherman M4A3E4

Sherman kampvognen i Soldaterskoven før flytningen til museet.

Længde 7,52 m (inkl. kanon)
Bredde 2,67 m
Højde 3,42 m (inkl. luftværnsmaskingevær)
Vægt 32.490 kg (kampvægt)
Motor Ford GAA, 4-takt 8-cylindret V-motor på 18.029 cm3
Gearkasse 5 gear frem, 1 bak.
Hestkræfter 450 ved 2.600 omdr. (netto)
Tankkapacitet 636 liter
Rækkevidde 160 km (på vej)
Bevæbning En 76 mm gyrostabiliset kanon, to 7.62 mm maskingeværer, et 12.7 mm maskingevær.

Historie

Denne kampvogn blev ombygget omkring 1950, formodentlig med henblik på våbenhjælpsprogrammet MDAP. Vogne af denne type blev ombygget ved amerikanske arsenaler i Japan og USA. Ved ombygningen blev vognene adskilt og samlet igen uden hensyntagen til om delene oprindeligt hørte sammen. Denne vogn består derfor af 3 forskellige hovedkomponenter.

Undervognen stammer oprindeligt fra en M4A3 (105) VVSS, bygget hos Chrysler i sommeren 1944. Denne vogntype var udstyret med en kort 105 mm kanon. Undervognens serienummer er 57644, det oprindelige US Army registreringsnummer 30111205.

Tårnet stammer fra en Sherman kampvogn med kort 75 mm kanon og er formodentlig produceret i efteråret 1943. På tårnets højre side er der tilføjet kraftigt ekstrapanser. Panseret kompenserer for at en del af tårnets inderside blev fjernet for at gøre plads til 75 mm kanonens sigtemidler.

Kanonen er en 76 mm M1A1C, i Danmark benævnt 76 mm Kanon M/52 Pa. Våbnet blev udviklet fra 1942, men kom først i serieproduktion i begyndelsen af 1944. Kanonen er forberedt til montering af mundingsbremse. Kanonen er stabiliseret i højderetningen ved hjælp af hydraulik og gyrostabilisator.

Den danske hær modtog 8 af disse køretøjer i maj 1952. De blev brugt til uddannelse af de første hold kampvognssoldater i det danske forsvar ved Kampvognsskolen i Oksbøl (i dag Hærens Kampskole). Med indførelsen af Centurion kampvognen fra 1953 blev Sherman kampvognene brugt til forskellige formål i Oksbøl inden de blev indstillet til kassation i 1955. Fem af vognene var tiltænkt en skæbne som skydemål mens de resterende skulle bruges til at øve kampvognsbjærgning.

Et midlertidig forbud mod skydning mod hårde mål har formodentlig reddet nogle af vognene, som i stedet er endt på landets forskellige militære øvelsesområder som mål for molotovcocktails, brandflasker med en blanding af olie og benzin. Olien herfra har i et vist omfang fungeret som rustbeskyttelse!

Denne Sherman er kommet til Tønder omkring 1960.

Den