Zeppelin- & Garnisonsmuseum Tønder

Museet har åbent lørdage og søndage mellem kl. 11 og kl. 16, fra den 1. maj til og med den 30. oktober.

Mercedes LA911/36

Mercedes LA911 43.555.

Længde 6,59 m
Bredde 2,50 m
Højde 3,30 m
Vægt 9.300 kg
Motor 6-cylinderet, vandkølet, type OM 352, 5.675cm3.
Gearkasse 5 gear, type MB G3/50-5/8.5
Hestkræfter 110 Hk ved 2.900 omdrejninger
Tankkapacitet 105 liter
Rækkevidde 250 km

Historie

NATO køretøj

Mercedes LA911 og LA1313 er indkøbt af NATO til danske NATO-enheder i perioden 1966 til 1981.
Følgende danske, mobile, signaltekniske NATO-enheder benyttede Mercedes LA911 og LA1313:

    2. Telegrafbataljon
  • Betjente den dansk/tyske fælles kommand LANDJUT i Rendsburg i perioden 1960-1999.
  • Var garnisoneret i Århus i perioden 1960-1999.
  • Var garnisoneret i Tønder fra 1978 til 2001, hvor den blev nedlagt.
  • Delt i en national del og en NATO del.
  • NATO delen brugte blandt andet Mercedes LA911 i perioden 1975-1982.
    6. Telegrafbataljon
  • Betjente enhedskommandoen BALTAP i Karup i perioden 1961-1993.
  • Var garnisoneret i Århus fra 1956 til 1966.
  • Var garnisoneret i Randers fra 1966 til 1990.
  • Var garnisoneret i Fredericia fra 1990 til 1993, hvor den blev nedlagt.
  • Var en ren NATO bataljon.
  • Hovedsageligt brugte Mercedes LA911 og LA1313 i perioden 1966-1993.
    Telegrafdeling/BALTAP
  • Skabte feltmæssige forbindelse for BALTAP til LANDJUT i perioden 1994-2000.
  • Var garnisoneret i Tønder i hele perioden.
  • Var en ren NATO enhed.
  • Hovedsageligt brugte Mercedes LA911 og LA1313 i hele perioden.

Mercedes LA911 og LA1313 er hovedsagligt leveret i følgende udgaver:

  • 31 stk. Mercedes LA911/36, benzin, tvillingmonteret, chassis (modellen er også betegnet LA 328) monteret med Peter Bauer karosser. Leveret i 1966 som en del af en nyanskaffelse til 6. TGBTN.
  • Ca. 10 stk. Mercedes LA911/36, diesel, tvillingmonteret, chassis eller lad, små hjul (Bilen på Zeppelin- og Garnisonsmuseet er en af disse). Leveret i 1973 og afløste ældre Ford 500 Custom.
  • Ca. 40 stk. Mercedes LA911/36, diesel, enkeltmonteret, chassis/lad.
  • Ca. 5 Mercedes LA911/42, diesel, enkeltmonteret, chassis/lad
  • Ca. 10 Mercedes LA1313/36, diesel, tvillingmonteret, chassis/lad.
    Leveret i perioden 1975-1978 som en del af nyanskaffelse til mere mobile enheder.
  • 11 stk. Mercedes LA911/42, diesel, tvillingmonteret, lad. Leveret i 1980 som afløsning for ældre Mercedes, benzin.
  • Ca. 5 stk. Mercedes LA911/42, diesel, tvillingmonteret, lad, med servostyring og motorbremse. Leveret i perioden 1981-1983 som erstatning for trafikskadede biler.
    Karosserne/ladrufsæt blev leveret i flere udgaver:
  • De første 31 vogne blev leveret med tyske Peter Bauer karosser i udgaverne radiokæde, multiplex og elektronikmekaniker. Karosserne var lavet af jern og blev derfor renoveret i to omgange.
  • De næste 10 vogne overtog ældre karosser og lad/rufsæt til centralkabel. Af karosserne var fire stk. af fabrikat Siemens ligesom den der er udstillet på museet i radiokæde og multiplex udgaver. Karosserne var lavet af aluminium og leveret 1958.
  • De næste ca. 55 var hovedsageligt leveret med italienske Piaggio karosser, der var gas- og delvist atomvåbensikre. Karosserne var lavet i aluminium og udstyret med Savabini overtryksfiltre og chokabsorberende trykudligning. Enkelte var leveret med lad/rufsæt til materieltransport eller centralkabel.
  • De sidste 16 vogne overtog ældre karosser.

Den udstillede vogn

Mercedes 911/36 (individnummer 43.555) er leveret i 1973 og overtog en tysk Siemens karosse fra 1958. Karossen blev anvendt til en multiplex station med betegnelsen "MB3", som via en eller flere radiokæder eller centralkabler kunne overføre op til 24 telefonkanaler og 18 fjernskriverkanaler.
Karosserne blev i 1978 renoveret indvendigt i forbindelse med opgradering til nyere telefonudstyr.
Interiøret fra den udstillede karosse blev udtaget i 2006 og står i dag på Telegrafregimentets Historiske Samling (THS), Bulows Kaserne, Fredericia.
Bilen var i perioden 1973-1990 hjemmehørende ved 6. Telegrafbataljon i Randers og fra 1990-1993 i Fredericia. Den tilhørte i hele perioden Mux-delingen i Radiokædekompagniet.
I 1993 blev den sat på depot ved bataljonens lukning og omkring 1996 udtaget til museumsformål. Efter et lynnedslag blev det besluttet at tømme karossen og da THS hverken har mulighed for at renovere eller udstille denne har THS besluttet at udlåne karosse med tilhørende undervogn til Zeppelin og Garnisonsmuseet, som et eksempel på de køretøjer, der har kørt ved 2. Telegrafbataljon og Telegrafdeling BALTAP på Tønder Kaserne i perioden 1978-2001.
I det sydvestlige Sjælland kører 43.558 som var identisk med 43.555 bortset fra at den havde lang akselafstand (4200 mm), og var monteret med lad/rufsæt til centralkabeludlægning. Den er i dag i privat eje.