Zeppelin- & Garnisonsmuseum Tønder

Museet har åbent lørdage og søndage mellem kl. 11 og kl. 16, fra den 1. maj til og med den 30. oktober.

Albatros D III

Type Ensædet jagerfly
Længde 7,33 m
Højde 2,98 m
Spænvidde 9,04 m
Vinge areal 20,50 m2
Hastighed 165 km/t
Rækkevidde -
Tophøjde 5.500 m
Nyttelast -
Tom vægt 661 kg
Motor Vandkølet Mercedes D IIIa seks cylindret på 180 Hk eller Austro-Daimler på 185, 200 eller 225 Hk.
Fabrik Albatros Flugzeugwerke GmbH, Berlin og OAW (Ostdeutsche Albatros-Werke), Schneidemühl
Første tur August 1916
Bevæbning 2 stk. synkroniserede LMG 08/15 7,92 mm maskingeværer

Albatros D III var efterfølgeren til D I og D II begge fra 1916. Konstruktørene Robert Thelen og Schubert brugte konstruktions træk fra de franske Nieuport jagere og kombinerede dem med kroppen fra D II. Albatros D III havde således kun en enkelt vingebjælke til at bære den underste vinge og vingestiverne var V-formede.

D III prototypen fløj første gang i august 1916. I oktober fik man en ordre på 400 stk. Disse fly kom i tjenste i december 1916 og havde fra starten problemer med vingernes holdbarhed. Først da Ostdeutsche Albatros-Werke fik en ordre på yderligere 840 fly, i løbet af april-august 1917, blev vingerne forstærket.

Den berømte “Røde Baron”, Manfred von Richthofen, fløj en overgang denne flytype, selvom han nok er mere kendt for triplanet Fokker Dr.1

Efter 1. Verdenskrig købte Polen 60 fly med 200 hk motoren. Disse fly blev blev bl.a. fløjet af frivillige amerikanske piloter i 7. Eskadra Kosciuszkowska ml. august 1920 og maj 1921.

Benyttet af:
Tyskland 1252 stk.
Østrig Ungarn 220 stk.
Polen 60 stk.